4 juni 2009

Schyman- en på miljonen

Det har hänt. Fi har fått en stor donation av en anonym givare som precis som oss upprörs över Sveriges valsystem. Pengarna ska användas till annonskampanjer i några av våra stora dagstidningar- med instruktion kring hur man röstar på FI  även om det inte finns valsedlar. Det börjar kännas som att det faktiskt är på väg att hända. USA har Obama. Vi har Schyman. Förhoppningsvis är vi många som vågar vara feminister på söndag. Det skulle betyda oerhört mycket för en annan sorts politik. En politik som faktiskt ser mer än bara åt höger och vänster. En politik som vågar tala om sin vision, som med en självklarhet lyfter blicken och ser att vi måste tala vad för slags värld vi vill ha, kämpa för rättigheter, frihet och rättvisa. Koppla det stora till det lilla hela tiden, och inte enbart tala om tex alkohol, snus, jordbruk eller arbetsmarknad var för sig. Utan tala och arbeta med dessa frågor och alla andra med ett feministiskt perspektiv. Hela tiden och alltid. 

Om du fortfarande tvekar- kom ihåg att valet till EU -parlamentet är mer än  till riksdagsvalet en personvals fråga. Se inte så mycket till parti som till vilken kandidat du vill ska  sätta klackarna i backen och möblera om lite på gubbhyllan. Se, då blev det inte så svårt, eller hur? Med ditt mod att vara feminist på söndag skickar vi inte bara ner en utomordentlig parlamentariker och människa till Bryssel. Vi skapar dessutom förutsättningar och ingjuter mod i andra länders feminister och vi ger oss själva mer kraft till riksdagsvalet 2010. Kom igen, du vill, du kan du törs! 


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

None sa...

Fast Schyman är inte för jämställdhet rakt ut när hon uttrycker att det inte finns något hedersmord.

Jag är medlem i FI och har alltid röstat och tänkt rösta på partiet så länge det existerar. Men inte nu längre. När jag vänder mig till partiet och tar upp frågor om hur arabiska och muslimska kvinnor förtrycks, tystas jag ner.

När Schyman sedan säger att hedersmord är ett rasistiskt begrepp, blir jag förbannad. Det är som att totalignorera hederskulturen och hur den drabbar unga tjejer idag.

Nä, den dag FI kämpar för jämställdhet fullt ut, lägger jag min röst på dem.

Sofia Karlsson sa...

Nu får ju Scyman tala för sig själv. Men som hon utrycker i en artikel på newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/30/vaga-se-strukturerna-bakom-det-patriarkala-valdet-svensson

..."Att jag skulle påstå att våld och förtryck i hederns namn inte skulle existera är en grov lögn, likaså att jag skulle klumpa ihop en mängd problem till ett enda".. ( citat Schyman)

Jag håller inte med om att vare sig, Schyman eller Fi ignorerar den sk hederskulturen. Naturligtvis kan Fi politik bli bättre- men sett till hur andra partier agerar och behandlar jämställdhetsfrågan så är min slutsats att Fi är den enda möjliga alternativet. Fi har en ambition och en vision med att sätta en feministisk dimension på alla frågor- det lyckas inte andra partier med.

Fi behövs i politiken, och Fi behöver aktiva medlemmar som orkar vara kritiska också mot Fi. Jag hoppas du ger Fi en chans till.

/Sofia