15 september 2007

Idergard får mig att vilja banka mitt huvud mot väggen. Hårt.

Nyhetspanelen i God morgon Sverige är rätt kul att titta på. Men i går fredag var det nästan smärtsamt. Jag såg inte allt, men kom in ungefär samtidigt som Thomas Idergard skanderar högljutt att han är stolt Anti-feminist och att det inte finns någon könsmaktsordning. Det får han gärna tycka, men jag kände mig trygg att han skulle få bra mothugg av Ursula Berge som satt i samma soffa. Men icke, Idergard malde på om att kvinnor har bättre hälsa och bätte betyg än män som bevis på att könsmaktsordningen inte finns. Och Berge sa...men se på lönediskriminieringen. Jag hoppade framför tv:n i ren frustration. Men egentligen kanske inte så mycket beroende på att jag inte tyckte Berges svar var speciellt bra, utan för att konservativa blånissar får mig att vilja banka huvudet i väggen. Hårt. Det skulle göra mindre ont och antagligen ge mindre skada. Det är större risk för hjänblödning när anti-feministen Idergard argumenterar för att någonslags könsmaktsordning inte existerar..

Och utan att gå djupare in i diskussionen just här. Idergard kom tillbaka till hela tiden till att kvinnor har bättre hälsa än män. Må så vara. Men kvinnor får sämre vård. Läs om en aktuell rapport gjord av Sveriges Kommuner och Landsting. (O)jämställdhet i hälsa och vård — En genusmedicinsk kunskapsöversikt.

Intressant om: , , ,

Inga kommentarer: