9 januari 2008

Sluta gnälla Per!

Har jämställdhet gått för långt frågas det ikväll i TV4. Frågan är fel från början, hur kan ett samhälle ha för mycket jämställdhet? 

Per Ström citerar i Tv soffan en rubrik  ur Feministiskt initiativs valmanifest från 2006 "Samhällsbyggandet måste ske utifrån kvinnors villkor". Han tar det som argument för att feminismen förtrycker män. Jag blir faktiskt mest trött när jag hör honom och hans gelikar. Och lite fascinerad över vad man väljer att bli upprörd över här i världen. Det går inte att blunda för de orättvisor som drabbar alla i en ojämställdvärld. Men ojämställdheten slår mest mot kvinnor och tar vi och lyfter blicken över Sveriges gränser och tar in resten av världen så blir det ännu tydligare. Med detta sagt är det inte detsamma som att alla män är våldtäktsmän, misshandlare, eller att alla kvinnor alltid är de bästa vårdnadshavarna. 


Feminister vill att vi alla ska bli betraktade som individer och inte kön. Per Ström har upptäckt att könsroller inte är så himla roligt. Men istället för att ställa sig på barrikaderna och driva jämställdhetskampen framåt skriver han en bok där han gnäller över hur synd det är om männen. Kom igen Per! Släpp sargen kom in i matchen!



PS. Valmanifestet från Feministiskt initiativ tjänar på att läsas i sin helhet, Per. Och det man borde bli upprörd över är snarare att samhällsbyggnaden idag  utgår främst från mäns villkor snarare än att det finns feminister som tycker att det borde ändras till att inkludera hela befolkningen. 

1 kommentar:

Oskar sa...

Jag hade väldigt gärna sluppit de delar av min uppfostran (hem, dagis, skola) som befäster de negativa delarna av min roll som man i ett ojämställt samhälle. Jag tror det hade gjort det mycket lättare för mig att leva och verka jämställt.

Per Ström har nog en mycket värre uppfostran och kanske besvärliga upplevelser ovanpå det...?

Ska läsa manifestet vid tillfälle. ;-)