8 juni 2009

Feminismen vinner i längden

Nyss hemkommen från Feministiskt Initiativs valvaka så måste jag erkänna att jag är en smula besviken. Även om jag sa att jag hoppades på över en procent, så hade mitt hjärta tydligen ställt in sig på högre mål. Vi är så många som har slitit och kämpat förra valrörelsen och denna, och typ i evigheter innan. Så det är väl det jag borde lära mig idag av historien- förändring tar tid. I djupet av min hjärta stor tacksamhet och glädje över allt slit och hårt arbete som så många lägger ner i Fi men även för de femininstiska frågorna i stort.  På sätt och viss tycker jag att vi har vunnit valet i alla fall. 



5 kommentarer:

adalbert sa...

Nej Du! ni har inte vunnit , varken i längden eller i brädden, er ideologi är en återvändsgränd, lite fascistisk, lite kommunistisk, ni predikar kollektiv skuld , ungefär som de ovannämnda ideologier, att männen är dåliga ock kvinnorna goda ; hur primitiv, enfaldig, bör man vara för att tro på detta ?!

Adalbert

Niclas Kuoppa sa...

En sådan seger till och Fi är förlorade!

Men utan att hålla med om alla Fi-analyser och åtgärdsförslag har feministerna, och nu syftar jag på den breda idéströmningen, åstadkommit enorma framsteg de senaste decennierna, genom att göra frågan om jämlikhet till ett självklart mål som åtminstone är uttalade mål för de flesta.

Feministernas framgångar har till och med fått feministhatare att börja prata i termer av jämlikhet, könsfördomar och könsorättvisor.

Det är en stor framgång!

tiarafeministen sa...

Adalbert: jag utgår ifrån att du inte tagit dig tid att faktiskt sätta dig in i vår politk utan bildar din åsikt på små utdrag, enskilda artiklar och allmän fördom som florerar i din omgivning?
Vi har en väldigt balanserad poltik som inte pekar finger åt någon utan som fokuserar på fakta om hur det är och de åtgärder som behövs för att rätta till problemen.

Niclas: Tråkigt att du ser det så. Jag ser det som att ett växande antal väljare är något positivt som bara kan leda till mer framgångar.

Fia: inte hänga läpp, vi är vinnare ur alla aspekter =)

Anonym sa...

Feminismen är utan tvekan detta århundradets, näst efter nazismen & kommunismens, farligaste, enfaldigaste ideologi,denna ideologi kan utan tvekan jämföras med kyrkans, människofientlig långa historia.
Adalbert

Anonym sa...

Hej
Till att börja med,
Ni kommer inte vinna för ni har inte så mycket att komma med eller NI har absolut inget att komma med.

Att livnära sig på män våld mot kvinnor och lika lön för alla (vilket det redan är) kommer ni inte så mycket längre.