29 maj 2007

En boll i krysset eller en yxa i huvudet

Nyhetsvärdering speglar det samhälle vi lever i och vilka värderingar och normer som styr. Och vad som anses viktigt. Media rapporterade igår om det överfall som skedde inne på RFSL:s kontor i Stockholm men fokus låg på att det handlade om missandel. Händelsen på RFSL igår är för jävligt. Hemskt. Fruktansvärt. Inte bara för att det är oprovocerat våld mot en enskild människa. Utan för att det sker mot RFSL. Det får mig och många andra att tro att det handlar om hatbrott. Men vi som tror det tillhör på ett eller annat sätt "HBT-familjen", eller sympatiserar med gayrörelsen. Resten av världen ser bara en den isolerade våldshandligen och inte på vilket sätt den är ett mönster för det samhälle vi lever i och ansvara för, och där det finns så mycket hat mot homosexuella, bisexuella och transpersoner.
Detta blir extra tydligt för mig när man i DN:s pappersupplaga på första sidan lämnar mest utrymme åt derbyt i allsvenskan igår. Notisen om överfallet på RFSL återfinns långt inne i tidningen. Och om att det är antagligen är ett hatbrott nämns när ordförande för RFSL uttalar sig om det. Men ingen annanstans.

Fotboll är kul och spännande. Och jag gläds åt att HIF fick ha målfest mot Örebro. Men propotionerna för mig blir helt fel och jag känner mig lite som Alice i underlandet där omgivningen omkring mig beter sig irrationellt och lite tokig. När en allsvensk match är förstasidestoff.. men inte ett överfall som antagligen är mer än en isolerad våldhandling utan ett hatbrott.

1 kommentar:

Mikael sa...

Håller helt med dig!