10 maj 2007

När självklarheter måste upprepas

Jag kollade på Carin 21.30 idag där Gudrun Schyman var gäst tillsammans med Anders Borg. Jag ska erkänna att jag för tillfället fortfarnade är rätt trött efter Fi, och vilar upp mig. Denna trötthet gäller till viss del politik, jag är fortfarande mätt efter valrörlsen. Tycker många gånger att jag har hört det förut. Och det är kanske också sant. När Gudrun drar igång på ett strålande sätt i TV-soffan så har jag ju på riktigt hört det flera gånger förut. Från Gudrun, från mig själv, och tusen andra feminister. Att den maktobalans vi fortfarande har idag är grundläggande för alla orättvisor. Med maktobalans menar jag könsmaktsordning, och det som följer av den. ( Trånga könsroller för kvinnor och män, heteronormativitet, fattigdom, våld, krig.. osv) Men jag blir bryskt påmind om att självklarheter måste upprepas och kämpas för OAVBRUTET.
För på nyheterna som jag såg efter Carin 21.30 framträdde en förvirrad nationaldemokrat som talade om faran med jämställdhet... ska jag skratta eller gråta? Inte alltid så lätt att veta. Läs Sofias blogg, med humor och ett ständigt upprepande av självklarheter förändrar vi världen!

Inga kommentarer: