14 juni 2007

Svenskar utan heder?

Vaknar till morgonpasset i P3. Kickis Åhre Älgamo nytillsatt hedersexpert(!) talar om vad heder och hedersvåld är.

Jag är skrämd över den utveckling som vi går till mötes där vi talar om hedersvåld och heder ( invandrare) och om att få livspusslet (svenskar) att gå ihop. Ojämställdhet, könsmakt nämns inte. Utan vi skapar en syn där det är invandrare som har problem. Svenskar har lite att finslipa på när det gäller dagishämtning och lön.

Det är fruktansvärt att det inte görs en gemensam koppling mellan den ojämställdhet som rör män och kvinnor. Som handlar om makt. Oavsett vilken etnicitet vi har.
Om det är "heder "som skapar synen att "invandrartjejer " måste vara oskuld vid giftemålet. Vad är det då som skapar bilden hos många svenska killar att det finns tjejer man knullar och såna man gifter sig med?


DN artikel
om satsning i stockholm mot hedervåld.

5 kommentarer:

Mikkan sa...

Ja, alltså många bara tågar på i tofflorna och går helt brutalt över detta ämne, och bidrar bara till en himla polarisering av folk och folk, och den där lilla detaljen om en global könsmaktsordning försvinner ju en smula.

Det finns olika yttringar av patriarkatet, självklart, och våld med hedersmotiv ser ut på ett annorlunda vis än när det är one-on-one mellan partners i nära relationer. men, vi glömmer liksom att hbt-personer t ex blir utsatta för våld som verkligen har med heder att göra. I USA är en stor del av alla hemlösa hbt-personer som blivit misshandlade av sina familjer/släkter och sedan utkickade. Vi måste ha förklaringsmodeller som funkar i oliak sådana sammanhang, som inte blir till rasism och som inte blir blind gentemot all annan skit som händer!

Tycker Mikaela

Anonym sa...

Sofia.
Du är är min favoritfeminist, men när du flummar iväg på detta sätt blir jag besviken och faktiskt lite förvånad. Du borde skriva att det är bra när polisen gör något åt våld mot kvinnor - i detta fall våld som främst riktas mot invandrarkvinnor. Att polisen inte sitter i ring och diskuterar den globala partriarkala hirarkiska könsmaktsordningens övergrepp mot även västerländska kvinnor och denna samma ordningens övertag i den mediala, politiska och akademiska diskursen när man faktiskt agerar betyder inte att man blundar för annat våld eller att de som beslutat om åtgärderna är rasister. Våld skall motarbetas. Och när så sker är det ett steg i rätt riktning. Allt kan inte göras samtidigt - i synnerhet inte om man uppfyller alla dina abstrakta önskemål om hur det skall ske och vilka magiska ord och riter som skall genomföras i samband med att våldet motarbetas för att det skall vara en politisk acceptable handling.
Kram på dig,
JK
p.s. Lunch någon gång?

Sofia Karlsson sa...

Hej JK,

Kul att vara favorit. Tråkigt att göra dig besviken. Men vad fan. Jag flummar inte. Hedersexperter flummar. På vilket sätt ska jag förklara snart... måste rusa iväg på möte..

Hörs både här och IRL :-)

Sofia Karlsson sa...

JK,

Jag tycker att jag är pragmatisk. Vilket är en av anledningarna till att jag inte tror att " magiska ord" och riter är en rimlig väg att gå när det gäller att arbeta mot våld och för jämställdhet. Och jag tror inte heller att de som beslutar om insatser mot "hedersvåld" alltid är rasister. Jag tror på konkret handling, och jag tror på akademiska diskussioner och forskning och jag tror på politiska debatter. Men allt kan så klart inte alltid ske överallt samtidigt. Men jag är övertygad om att även om insatserna är behjärtansvärda och välmenade kan de slå åt helvete fel om det utgår från en världsbild som är enögd och naiv. Förr vad det alkoholister som slog sina fruar. Inga vanliga män. Nu är det invandrare och en och annan sjuk svensk.


Jag vet att det går att göra riktade insatser för tex tjejer som inte kan leva sitt liv som de vill för sin familj , utan att hamna i vi-och dom- träsket. För vad det handlar om till syvende och sist är makt, förtryck och ojämställdhet. Oavsett vart du kommr ifrån.

Anonym sa...

Sofia.

Jag instämmer. Även "jag är övertygad om att även om insatserna är behjärtansvärda och välmenade kan de slå åt helvete fel om det utgår från en världsbild som är enögd och naiv."

Frågan är bara vilken världsbild som är enögd och naiv. Är det vanliga män som slår sina fruar eller är det onormala? Läs: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1084981,00.html
;) JK