14 juli 2008

Gör om. Gör Rätt

Dagens  DN-debatt är ett välkommet utspel från välkända folkpartister. FRA-lagen skrämmer på mer än ett sätt. Det som gör mig mest mörkrädd är argumentationen för lagen som har utgångspunkten att vi ska lite på myndigheter och tjänstemän att de inte gör fel, medvetet eller omedvetet. Det är ingen bra utgångspunkt för ett demokratiskt och fritt samhälle- och som debattskribenterna tar upp, vad som uppfattas som yttre hot och misstänkt terrorverksamhet kan vara något helt annat imorgon än vad det är idag- Vi är på väg mot en värld otäckt lik Orwells 1984. Det finns bara en bra lösning på detta. Gör om. Gör Rätt. 

4 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Men är det inte lite lustigt att riksdagsledamöterna från fp först röstar för/lägger ner sin röst så att förslaget går igenom. För att sedan gå ut i DN och uppmana regeringen att riva upp den lag som man själva just varit med om att stifta? Enklast hade ju varit att rösta emot när man hade möjligheten. (Även om det inte verkar helt enkelt att gå emot Partipiske-Pehrson i Fp.)

Vad jag inte begriper är varför ingen lyfter detta faktum. Taktik? Snällhet? Ja, vad vet väl jag.

Anonym sa...

Våra riksdagspolitiker ter sig väldigt förvirrade och okunniga. Men visst, göra om och göra rätt innan det är på tok för sent vore ju näst bästa lösningen.

Sofia Karlsson sa...

Jag tycker nog att det lyft ganska mycket. var ett inslag på Nyheterna tror jag om att de fyra riksdagsledamöterna som skrev artikeln i DN kunde ha stoppat lagen.

Jag önskar också att det var flera som hade orkat stå emot. Men jag tror inte det är så himla lätt. Röstpiska, statsminister som bokstavligt eller bildligt spänner ögonen i en, partilojalitet, osv osv. Jag tycker att de som skrev artikeln nu gör mer än många andra. Som bara kvittade ut sig, eller röstade för men som är tysta nu...

Anonym sa...

Det är lite synd att hela debatten har kommit att handla om partipiskor och personval vs. partival.

Det som är skumt och därmed borde debatteras angående FRA är:

- att det gick så jävla fort från tillbakadraget förslag till nytt lagt. Sånt brukar ju ta evigheters evigheter av skickande mellan instanser och utredningar. Det är nåt mycket skumt i att det gick så fort.

- att effekterna av denna lag är några som Moderaterna generellt sett gör allt för att undvika, nämligen att företag flyttar sina servrar ut ur Sverige, och även angränsande länder som Norge och Danmark osv. Normalt sett är Moderaternas mantra "vi får inte göra nåt så att företagandet flyr Sverige". Det är mycket skumt att de driver igenom en lag med sådana effekter.

Synd, men knappast märkligt, är också att väldigt få som deltagit i debatten - media, politiker och andra - faktiskt har kunskap om hur internettrafiken fungerar och vilka konsekvenser lagen alltså får och därmed har kunnat upplysa oss andra ovetande om detta. Jag har inte den kunskapen men min karl som är programmerare har och han säger att de som kan något om saken har varit upprörda länge. Det här med att det bara är trafik in och ut ur Sverige som avlyssnas funkar inte som med telefon tydligen. MSN har inte servrar i Sverige så när jag sitter i östra Göteborg och chattar med min kompis i västra Göteborg så korsar den trafiken Sveriges gränser och avlyssnas alltså. Vidare så tar informationen inte kortast möjliga kabelväg utan minst trafikerade väg. Det innebär att information som jag laddar ner eller skickar - oavsett om servern ligger i eller utanför Sverige - kan ta vägen över Nya Zeeland om det är mindre trafik den vägen.

Kontentan är att all internettrafik kommer avslyssnas. Företag flyr Sverige. Och detta drevs igenom förbannat snabbt.

Jag kan inte låta bli att undra vad de bakomliggande motiven egentligen är.